What’s that sound?

Flarden van een telefonerende voorbijganger. Het gerinkel van de tram. Een sirene in de achtergrond. Het zijn geluiden die onmiskenbaar in een stad thuishoren. Zonder dat geluid is de stad geen stad meer. Meer dan we denken kijken we rond met onze oren.

In videoreportages neemt geluid nog een grotere plaats in. Als kijker kan je niet buiten het kader kijken, je ziet alleen maar wat de camera heeft geregistreerd. Met geluid kan je de kijker sneller meenemen in de situatie. Je hoeft natuurlijk niet in elke reportage die je op het platteland draait een loeiende koe horen, maar je hebt het omgevingsgeluid wel nodig.Zonder klinkt je reportage kaal, met geluid van een andere situatie of geluid dat de kijker niet meteen kan thuisbrengen -bijvoorbeeld een auto die achter je camera rijdt terwijl je een mooi landelijk beeld maakt- breng je de kijker in de war. “Sound coveys emotion, picture coveys information” staat op deze uitstekende blogpost over het gebruik van geluid in documentaires te lezen.

Audio software

Audio software

Typerende geluiden kan je in je reportage ook even laten ‘leven’, het kan je stuk hoger tillen. Tussen twee quotes of tussen twee zinnen in je voice over kan je het volume van zo’n typerend geluid een paar seconden optrekken. Het kan ook een fragment zijn van een gesprek dat je oppikt. Als je een stuk maakt over de koopjes kan je een paar seconden van een gesprek tussen koper en verkoper laten horen. Het brengt dynamiek in je stuk en zorgt meteen voor een inhoudelijke pauze, je laat de kijker de omgeving even in zich opnemen.

Maar stilte kan evenveel zeggen. Bijvoorbeeld een politicus die in een lastig parket zit en de juiste woorden niet vindt, of net wil nadenken over een antwoord dat de gemoederen niet nodeloos verhit. Met een abrupte stilte na een luide passage voel je als kijker de grond onder je voeten wegzakken, de gewenning van het lawaai botst met een harde knal op de stilte. Leuk om mee te experimenteren, maar het hoeft geen gimmick te worden.

Muziek

Als je muziek gebruikt, denk dan goed na wat je gebruikt en waar je het zet. Muziek kan een repo beter maken, maar overdrijf niet. Wat jij goed vindt, vindt je kijker niet noodzakelijk goed.

Wie de metro in Brussel neemt is het vast opgevallen dat de zo verguisde muzak plaats heeft moeten ruimen voor echte muziek. ’s Morgens weerklinken bekende nummers, soms zelfs hele albums, die pendelaars vol energie moeten pompen om ze door de dag te loodsen, ’s avonds kan je naar rustgevende, klassieke muziek luisteren die de reizigers helpt om de dag zo rustig mogelijk te eindigen (hoewel dat laatste aanvankelijk bedoeld was om hangjongeren uit de stations te jagen).

In reportages wil je liefst muziek gebruiken die je zelf goed vindt, en je wil zeker niet vervallen in de zoveelste keer “The Eye Of The Tiger” (voor wie fan zou zijn) of een andere grijsgedraaide hit. Lyrics liggen sowieso moeilijk, je mag niet er niet van uitgaan dat je publiek naar de teksten luistert.

Denk er wel ALTIJD aan om muziek die je gebruikt aan te geven. De grote huizen hebben een overeenkomst met Sabam waardoor je meestal enkel je gebruikte muziek moet oplijsten. Op die manier krijgt de auteur, als alles goed loopt, de rechten die hij/zij verdient. Voor wie enkel met niet betalende muziek kan/moet werken bestaan er een hoop sites waar je gratis muziek kan downloaden, zolang het voor niet-commercieel gebruik is. Het volstaat om je zoekmachine naar keuze te raadplegen, de eindeloze lijst zet je aardig op weg. Voor wie minder geduld heeft: op Audionetwork vind je wel wat.


  1. Maak lists van muziek die je denkt te kunnen gebruiken, je kan met tags werken in één lange lijst of met themalijsten.
  2. Zoek op iTunes Store, SoundCloud, Last FM, … naar nummers die je kent, er staan altijd verwijzingen naar vergelijkbare tracks.
  3. Met o.a. Spotify kan je tijdelijke stations aanmaken op basis van een band of een nummer, je hoort dan muziek die er op de een of andere manier mee verwant is, ideaal om nieuwe muziek te leren kennen!
  4. Shazam of SoundHound het ene geweldige nummer dat je op café, in de winkel of, wie weet, de metro hoort.
  5. Video-sharing site Vimeo heeft een lijst met resources en nummers die je, al dan niet betalend, kan gebruiken, hier.
  6. Luister naar bestaande filmmuziek, je kan er veel inspiratie opdoen.

Sound Pix

Twee bekende voorbeelden over gebruik van geluid in film/documentaire: Our Daily Bread en Jaws. De eerste, een documentaire over de voedingsindustrie, gebruikt geen voice over en enkel omgevingsgeluid. De tweede, de cultfilm van Steven Spielberg die een stevige beet (sorry) uit de reputatie van haaien heeft genomen, gebruikt een wederkerend thema dat als schoolvoorbeeld voor spanningsopbouw geldt.

Screen Shot 2015-03-11 at 17.18.20

Be the first to comment on "What’s that sound?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com