#vrtnieuws2020: inzichten over de toekomst van nieuws

Dit is een bijdrage van Kasper-Jan Raeman en zijn collega’s van OpenVRT, een lab binnen de openbare omroep waar volop wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van nieuws. Dit is hun verslag van de vrtnieuws2020-sessies over de toekomst van de journalistiek.

 

large_Schermafbeelding_2014-10-24_om_15.03.41

 

Op #vrtnieuws2020 hielden de medewerkers van de VRT-nieuwsdienst een inspiratie-event rond de toekomst van het nieuws. Dat leidde tot enkele discussiemomenten, maar ook tot boeiende inzichten. Een overzicht.

Op 18 en 19 oktober zakten mensen van Vice News, BBC News, Google Belgium, Famous en Danish Broadcasting Corporation af naar Antwerpen om te vertellen hoe zij het nieuws van de dag verpakken voor digitale kanalen. Verrassende inzichten die heel wat reacties uitlokten bij de medewerkers van onze nieuwsdienst. Maar één ding was duidelijk: iedereen wil werken aan de toekomst.

 

“Wij geloven niet in objectieve berichtgeving”

– Sjoerd Raaijmakers & Thijs Roes, VICE
large_580f182a55031592_st-block-68-1414418834178-raw

 

 

The connected generation

Berichtgeving voor ‘the connected generation’, zoals ze het zelf zo mooi verwoorden. Vice News maakt nieuws op een manier waar traditionele media zich niet aan willen wagen, en dat zelfs met advertentiegeld.

“Een prima versmelting van journalistiek, leeftijdsgebonden flair en passie.”

– Pascal Seynhaeve, eindredacteur Panorama en Chef Reportage VRT Nieuws

“Het was wonderlijk om te zien dat Vice News immens veel clicks genereert op hun online reportages van 20 à 25 minuten. En dat terwijl het nieuws via sociale media alsmaar sneller wordt geconsumeerd. De nood aan duiding blijft in deze spannende tijden dus toch overeind.”

– Pascal Seynhaeve, eindredacteur Panorama en Chef Reportage VRT Nieuws

Constructieve journalistiek

 

large_a00fbc17a5c2739e_st-block-66-1414418716892-raw

Ulrik Haagerup, Executive Director of DR News

 

 

Van miseriejournalistiek naar optillende constructieve oplossingsgerichte journalistiek. Good stories can change the world.

– Björn Soenens, Hoofdredacteur Het Journaal

Juiste feiten zijn belangrijk maar het is niet genoeg. Klopt het bééld dat we scheppen wel? Ulrik Haagerup doet ons nadenken.

– Griet De Craen, hoofdredacteur radio VRT Nieuws

The first follower turns the lone nut into a leader.

– Ulrik Haagerup, Executive Director of DR News

Eén sterk merk creëeren

“De belangrijkste opvatting van het weekend was dat we moeten gaan voor een sterk merk. VRT Nieuws is zo’n merk, maar als redactie zijn we veel te veel versplinterd. ‘Reyers Laat’, ‘Terzake’ of deredactie.be, dat onderscheid is veel te verwarrend voor het publiek. Eén naam vergroot de herkenbaarheid én maakt je sterker. Tijd dus om iets te doen aan die kakofonie, en een uniform beeld voor VRT Nieuws te creëren.”

– Isabelle Dekeyzer, eindredacteur deredactie.be

Hetzelfde verhaal, andere formats

large_9304da5235177082_st-block-46-1414418036933-raw

 “BBC News vertelde over de reporters die ter plekke constant telefoon krijgen van BBC-deelredacties om ook iets in hun format over het onderwerp te maken. Heel herkenbaar! Daarom wordt er vaak bij hen een producer meegestuurd die die telefoontjes opvangt, en ervoor zorgt dat iedereen bediend geraakt. Interessant om even bij stil te staan.”
– Nina Verhaeghe, Journaliste VRT-Radionieuws

“Maar ik had hier al snel mijn bedenkingen bij. In andere sessies horen we voortdurend hoe het lineaire luisteren naar radio en kijken naar TV ‘uit de mode geraakt’. Is het dan zinvol om, als je daar ter plekke staat, zoveel energie te steken in het aanleveren van andere formats van hetzelfde verhaal?”

– Nina Verhaeghe, Journaliste VRT-Radionieuws

Act local, think global

 

large_5bddc015eefbd3ae_st-block-48-1414418061877-raw

Thierry Geerts, landelijk directeur van Google.

 

 

Eén van de interessante sprekers die ik er ontmoet is Thierry Geerts, landelijk directeur van Google. “Is TV dood vraag ik hem achteraf?” “Neen, natuurlijk niet, zegt hij met een brede glimlach, maar het is niet meer de belangrijkste speler”.

– Tim Verheyden, presentator Koppen

Tim Verheyden schreef een artikel over de lezing van Google die hij volgde.

Ook OpenVRT’ers aanwezig

large_52ed201bd781d2a9_st-block-58-1414418452818-raw

Glenn Fellows & Dewi Van De Vyver

 

Naast lezingen en workshops vonden er panelgesprekken plaats waar de nieuwsdienst de discussie aanging met digital natives. Enkele mensen uit de OpenVRT community werden uitgenodigd om hun dagelijkse nieuwsconsumptie in kaart te brengen. Stijn Adams, Glenn FellowsLeila Alsulaimanen Pieter De Kegel waren daar enkelen van.

 

large_0639571f839cc7dc_st-block-42-1414417056173-raw

 

Wat is een inspiratieweekend zonder leuke visuals? Hiervoor werden  Bas van Hoofen Stijn Van Assche ingeschakeld. Cameraman Bas ging met ons de straat op om aan de gemiddelde Vlaming te vragen wat hij denkt over de toekomst van het nieuws. Motion designer Stijn creëerde een visual die bestond uit feiten over het huidige mediagebruik, deze werden geselecteerd door de studiedienst van VRT.

 

 

large_216897afdd58170b_st-block-70-1414422465764-raw

 

 

foto’s: vrt nieuwsdienst

Be the first to comment on "#vrtnieuws2020: inzichten over de toekomst van nieuws"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com