“Via transparantie willen we van de wereld een betere plek maken”

Livestream, de start-up van Max Haot wordt geroemd als een van de meest innovatieve mediabedrijven.

Wat hebben de rellen in Ferguson, een komeetlanding en een concert van de Foo Fighters gemeen? Alledrie waren ze live te volgen op het videoplatform Livestream van de Belg Max Haot. Dat haalde nu de derde stek op de lijst van meest innovatieve mediabedrijven.

In 2007 richt de Belg Max Haot het bedrijf, toen nog onder de naam Mogulus, op in New York, vandaag telt de start-up 150 mensen met kantoren in de VS, Europa en India. Dit jaar zette het magazine Fast Company hen op een prominente stek van de felbegeerde lijst van meest innovatieve mediabedrijven. Op nummer drie moet Livestream alleen Washington Post en Buzzfeed Video voor laten gaan.

Livestreaming bestaat al even, waar zit de innovatie juist?

“Er bestaan inderdaad platformen waar je live video op kunt streamen, onder andere YouTube doet het, maar wij bieden een totaalpakket aan, end-to-end. Of het nu een volledige productie van een groot sportevenement is of een videoconferentie van een kleine organisatie. Wij kunnen een volledig team voorzien met camera’s en een satellietverbinding, maar met onze Broadcaster kom je ook al een heel eind. Dat is een klein toestel dat je aansluit op een camera, het beeld encodeert en het via wifi of een 4G-modem naar een videoplatform stuurt, of naar je eigen website. Het kleine model heb je al voor 263 euro. En als er een probleem is, bel je gewoon naar onze klantendienst, die service zie je bij niemand anders.”

Max Haot

Ziet de klassieke productiesector jullie als een gevaar?

“Er zijn tv-stations die onze technologie gebruiken. Meer en meer streamen ze content op tablets en smartphones. Ze zullen de grote evenementen trouwens altijd blijven uitzenden. Daar gaat het bij ons niet over. In België had je vroeger alleen VRT en RTBF, vandaag zijn dat er dankzij kabel een hoop meer. Wij willen die tientallen kanalen niet vervangen, wij voegen er met onze technologie een miljoen aan toe. “Wij geloven dat je elk evenement moet kunnen uitzenden, in goede kwaliteit én betaalbaar. Kerkdiensten, schooltoneel, opleidingen, vergaderingen, productlanceringen, sportfederaties die niet groot genoeg zijn om hun rechten te verkopen aan een tv-station, er zullen altijd mensen zijn die op een event willen maar niet kunnen zijn. Dan is een livestream the next best thing.”

Als je alles livestreamt, bots je dan niet op de grenzen van de privacy?

“Ons product wordt voor twee dingen gebruikt: het livestreamen van evenementen, waar het aan de organisator is om bezoekers te melden dat er gefilmd kan worden, en breaking news. Daar spelen de regels van nieuwswaarde. Bij de rellen in Ferguson in de zomer van vorig jaar (nadat de politie een zwarte jongen doodschoot, AF) hebben we echt een grote rol kunnen spelen, en daar ben ik ontzettend trots op. Een klein, lokaal radiostation had een Livestream-kanaal opgericht om een concert te streamen, maar heeft het uiteindelijk gebruikt om de rellen te streamen, gefilmd met een smartphone. Met de Occupy Wall Street-beweging en de Arabische Lente was het net zo. Via transparantie willen we van de wereld een betere plek maken, minder gecontroleerd door de media, met meer macht voor de burgers om het nieuws te verspreiden.”

Screen Shot 2015-03-03 at 22.47.01

Livestream kantoor in Brooklyn, NY

 

Hoe is het idee ontstaan?

“Toen ik 17 jaar was, ben ik van Durbuy naar Londen getrokken. Ik heb er gewerkt voor IMG Management, dat sporters vertegenwoordigt. Twee jaar later, in 1997, was ik al bezig met streaming. Intussen had ik ICF (platform voor media asset management, AF) opgericht, in 2005 heb ik het verkocht en ben ik met dat geld naar New York verhuisd. Rond die periode ontstond de bloghype, en ik richtte samen met een paar anderen Mogulus op, een platform dat bloggers moest helpen een eigen tv-show te maken. Maar het was een slecht idee, want de bloggers hadden geen content, geen publiek en geen geld. De eerste paar keren werkte het, maar als snel was het vet van de soep. “Wat wel werkte waren de evenementen. Het grote voordeel, merkten we, was dat je geen content hoefde te maken, want die was er al. Een tennistornooi, bijvoorbeeld, vindt sowieso plaats, of je het nu streamt of niet. In plaats van iets nieuws te maken, zoals we met de bloggers probeerden, hielpen we het evenement te versterken. Op dat moment, in 2009, hebben we Mogulus in Livestream omgedoopt en ons helemaal gefocust op events. We hadden het juiste product, maar het foute publiek.”

Waar haal je als start-up je inkomsten uit, in deze tijd van gratis?

“Het grootste deel van onze inkomsten halen we uit betalende klanten. Ondertussen zijn het er meer dan 9.000. Je kunt bij ons gratis een kanaal oprichten, reclamevrij, maar dan moeten kijkers zich registreren. Daar merk je wel wat tegenstand. Als je betaalt, dan hoeven kijkers zich niet te registreren. Het begint bij 88 euro per maand en gaat tot888 euro, afhankelijk van je noden. We hebben een aantal investeerders, waaronder Gannett (uitgever van ‘USA Today’, AF) dat 8,9 miljoen euro in ons bedrijf pompte, en dit of volgend jaar doen we een kapitaalronde. En wie weet volgt wel een beursgang, maar dan moet je minstens 89 miljoen euro omzetten. Vorig jaar zaten we aan 26,8 miljoen euro, dit jaar mikken we op 35,7 miljoen euro, dus we zijn wel goed op weg.”

Jullie haalden de lijst van Fast Company, wordt 2015 het jaar van Livestream?

“Het ziet er goed uit. Vorig jaar hebben we ons hoofdkantoor verhuisd van Manhattan naar Brooklyn. We zitten daar vandaag met 80 mensen en er is plaats voor 300 werknemers, we kunnen dus nog groeien. We hebben vandaag (maandag, AF) de Broadcaster Mini gelanceerd, de Pro volgt eind maart, begin april, en we zijn volop bezig aan nieuwe producten voor volgend jaar, maar meer kan ik er niet over kwijt. Vandaag hebben we per maand 40 miljoen kijkers, dat moeten er 400 miljoen worden. We moeten blijven innoveren, nieuwe producten lanceren. We staan echt nog maar aan het begin.”

Dit artikel is verschenen in De Morgen op 3 maart 2015, © De Persgroep Publishing

Be the first to comment on "“Via transparantie willen we van de wereld een betere plek maken”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com