Storytelling might light up your dark and cloudy evenings.
Althans toch die dinsdagavond 16 december in din Antwerpen. iMinds organiseerde er samen met Mix een avondje storytelling.
Centrale gast was auteur en blogger Guido Everaert waarmee ik een gesprek voerde over een thema dat ons allebei nauw aan het hart ligt: Storytelling uiteraard.
Geen duffe talk in een duister parochiezaaltje, wel de hippe Wasbar aan het Antwerpse Zuid. Stampvol met 100 toeschouwers; luisterend, kritisch ook, soms foeterend op die verdomde mainstream media die altijd maar hetzelfde brengen.
Maar vooral zoekend naar de juiste manier om een plaats te vinden in de wereld van het vertalen vertellen. En waarom het soms zo moeilijk is om full time te kunnen leven van een blog? Want een blog is nu eenmaal geen tijdverdrijf, geen hobby. Everaert bliksemt je dood als je dat zegt.
Een greep uit de reacties:
"Mensen hebben nood aan echt verhalen"- @timverheyden #antwerpenmix
— iMinds Media (@iMindsMedia) December 16, 2014
Met @guidooohh en @timverheyden twee masters in #storytelling samen op een podium vandaag. #AntwerpenMiX pic.twitter.com/Xmvqdhmdq2
— Hans Mathieu (@hansmathieu) December 16, 2014
"Ik pleit voor connectie en engagen, niet voor steriliteit in de journalistiek" – @timverheyden #antwerpenmix
— iMinds Media (@iMindsMedia) December 16, 2014
Of er een template bestaat voor (goede) storytelling, vraagt iemand uit het publiek? Niet dat ik weet, gelukkig niet. Stel je voor dat iedereen op dezelfde manier verhalen begint te maken. Tips en tricks waar je op kan terugvallen zijn er uiteraard altijd. Daar is dit boek over geschreven.
"Verwondering, oprechtheid en echtheid." Dixit @timverheyden #AntwerpenMix
— Joy Anna Thielemans (@JoyThielemans) December 16, 2014
Storytelling wordt door iedereen geclaimd, schrijft Guido Everaert in z’n boek. Hij heeft gelijk natuurlijk. Storytelling is hip. Maar storytelling is nodig. Het laat je nadenken over je content; hoe je het verpakt en hoe je het brengt. Journalistiek is ook content business. Ook, niet uitsluitend. Content die vecht en smeekt om aandacht. En die ook uitgedaagd mag worden.
"Ook vorm bepaalt meer dan ooit inhoud. Je moet proberen afstappen van pure objectiviteit in journalistiek" – @timverheyden #antwerpenmix
— iMinds Media (@iMindsMedia) December 16, 2014
Intussen worstelen ook blogger met de contentvraag: Charlotte van Charliemag bijvoorbeeld: ‘Hoe maak ik mijn blog zelfbedruipend. We krijgen meer en maar bezoekers. Onze content en verhalen spreken mensen aan. Maar hiervan leven, lukt niet? Hoe verklaar je dat?”
Een sluitend antwoord komt er niet, noch van ons, noch uit de zaal. In Nederland lukt het al aardig met sommige blogs.
In de Verenigde Staten zeker. Brainpickings bijvoorbeeld van Maria Popova. Maria kan van haar blog leven, ze heeft 5 miljoen bezoekers per maand.
Klik op play om een interview met Maria te horen:
bron: fourhourworkweek.com
Maar heeft het met de schaal te maken? België is een klein land, het Nederlands is het Engels niet. “Blijven bloggen”, weet Guido. “Elke dag. Een blog is je visitekaartje. Het draagt mee uit wie je bent”.
"De titel, de eerste zin en de laatste zin. Daar draait alles om." @guidooohh #antwerpenmix
— Michael Vermost (@MichaelVermost) December 16, 2014
Aardig avondje #antwerpenmix. Meer van dat, om goesting te geven. Om het soms samen ook niet te weten. Om uit te zoeken wat the next step in media is.
Be the first to comment on "AntwerpenMix over storytelling"